شیر چشمی چیست و چه کاربردی دارد

شیر چشمی چیست : شیر چشمی آب دارای حسگر هایی بر روی خود می باشد که بدون نیاز به برخورد فیزیکی و تنها با نزدیک شدن دست ها به این سنسور ها و فعال شدن آن ها، جریان آب برقرار می شود و سپس با دور شدن دست ها مجددا جریان آب قطع خواهد شد.

این شیر آب با اسامی مختلفی در بازار به فروش می رسد که از این میان می توان به شیر آب مادون قرمز،سنسوری، چشم الکترونیکی، اتوماتیک و چشمی اشاره کرد.

شیر های آب چشمی با برق کار می کنند اما در آن ها باتری نیز تعبیه شده است تا در صورت نبود برق، بتوانند همچنان کارایی خود را حفظ نمایند

4 بخش شیر چشمی

• دهانه

  • دهانه شیر‌ چشمی مثل دیگر مدل‌های موجود در بازار است. این دهانه بایستی به اندازه ای بلند و بزرگ باشد که بتوان سنسور را درون آن جایگذاری کرد.

• سنسور

  • سنسور تعبیه شده در شیر چشمی‌‌ به شما این قابلیت را می‌دهد که بدون تماس با شیر، از آن استفاده کنید.

• بدنه

بدنه شیر چشمی‌ دار بخش اعظم آن را تشکیل می‌دهد. این بدنه عموما از جنس آلیاژ برنج با درصد بسیار ناچیزی سرب ساخته می‌شود. همچنین معمولا بر روی بدنه پوشش‌هایی جهت محافظت بیشتر قرار می‌دهند.

• کارتریج

کارتریج عمل مخلوط آب سرد و گرم را انجام می‌دهد.

• منبع تغذیه

  •  منبع تغذیه شیر الکترونیکی چشمی‌ دار معمولا باتری یا آداپتور است.

• شیر فلکه الکتریکی

  • این شیر در واقع عمل باز و بسته کردن را با دریافت سیگنال سنسور انجام می‌دهد.

روشویی کابینتی

مشاهده انواع محصولات


مشاهده انواع محصولات

علم دوش یونیورست

مکانیزم عملکرد شیر چشمی چیست

مکانیزم آن به گونه‌ای است که با قرار دادن دست در محدوده حرکتی سنسور، امواج مادون قرمز پوست را در معرض تشخیص سنسور قرار می‌دهد. سپس سیگنالی الکترونیکی به شیرفلکه برقی  ( Valves )فرستاده می‌شود. وقتی اطلاعات از سمت سنسور دریافت شد، شیر فلکه باز می‌شود و باعث شارش آب می‌شود.

آینه باکس

مشاهده انواع محصولات


مشاهده انواع محصولات

شیرآلات

روش استفاده از شیر چشمی

بیشترین فاصله ای که سنسور قادر به تشخیص آن است را دامنه حرکتی سنسور می‌نامند. معمولا دامنه حرکتی سنسورها بین ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر است. سنسور پایینی پس از اینکه دست را در محدوده دید خود مشاهده کرد، فعال شده و آب باز می‌شود.

پس از دور کردن دست نیز آب قطع می‌شود. پس از اینکه شیر به مدت شش ثانیه باز بود، محدوده دید سنسور نسبت به فاصله آن با سینک مشخص می‌شود.

برای اینکه شیر را با استفاده از هر کدام از سنسورها باز کنیم، ابتدا بایستی اهرم آن در حالت باز قرار گیرد. همچنین درصورتی که بخواهید شیر را با استفاده از سنسور بالایی فعال کنید، دست خود را در محدوده حرکتی سنسور قرار دهید و اجازه دهید تا آب باز شود.

هر زمان نیز که بخواهید آب قطع شود، خیلی راحت دست خود را به مدت سی ثانیه در مقابل سنسور بالایی شیر الکترونیکی قرار دهید.

نکته : با استفاده از اهرم نیز قادر به قطع آب خواهید بود. حتی اگر شما در حین شستن دست از شیر چشمی دار دور شوید، پس از ۳۰ ثانیه به طور اتوماتیک قطع می‌شود.

شیر چشمی چیست و کجا به کار می رود

اگر بخواهیم در مورد انواع شیر الکترونیکی اشاره‌کنیم، بایستی شیر ظرفشویی الکترونیکی و شیر روشویی الکترونیکی اشاره کنیم. البته ما بیشتر در مورد شیر روشویی چشمی شنیده‌ایم. به شنیده های خود اعتماد کنید زیرا همینطور است. می‌توان گفت که بیشتر مدل‌های شیر الکترونیکی از نوع شیر چشمی‌ می‌باشند. اما امروزه علاوه بر آن از شیر چشمی دار در آشپزخانه نیز به وفور استفاده می‌شود.

آیا شیر چشمی دار به تعمیر و نگهداری نیاز دارد؟

نگهداری شیر الکترونیکی چشمی دار بسیار شبیه به دیگر مدل‌های شیرآلات بهداشتی است. اما به دلیل وجود قطعات الکترونیکی، دارای تفاوت‌هایی نیز می‌باشد. برای اینکه این موارد برایتان واضحتر باشد، آن را به صورت تیتر وار مینویسیم.

از مواد شیمیایی استفاده نکنید

از هیچ گونه مواد شیمیایی خطرناک برای تمیز کردن شیر الکترونیکی استفاده نکنید.

از قرار دادن مواد شیمیایی در کنار باتری شیر چشمی دار خودداری کنید.

اگر عادت دارید که برخی از مواد پاک کننده را در زیر سینک روشویی قرار دهید، بهتر است این مواد را به جای دیگری انتقال دهید.

دقت کنید که هنگام دشارژ باتری، جانب احتیاط را در نظر بگیرید.

مزایای شیر چشمی دار الکترونیکی چیست

شیر چشمی بهداشتی است

یکی از بزرگترین مزایای شیر الکترونیکی چشمی دار، تمیز و بهداشتی بودن آن است. این نوع شیر الکترونیکی از تماس مواد خام مانند گوشت و ماهی یخ زده در امان است. شاید برای شما نیز اتفاق افتاده باشد. زمانی که مرغ یا ماهی خریده‌اید، در هنگام شستشو بطور ناخودآگاه شیر نیز کثیف می‌شود. اما با وجود شیر چشمی‍ دیگر خیالتان از این بابت راحت خواهد بود.

صرفه جویی در مصرف آب

اگر به دنبال صرفه جویی در مصرف آب هستید، خرید شیر چشمی‌ شما را کاملا راضی خواهد کرد. بویژه اگر شیر روشویی باشد. زیرا در صورت بالا بودن تعداد اعضای خانواده،شیر روشویی بسیار استفاده می‌شود. همچنین به دلیل اینکه به طور اتوماتیک بسته می‌شود، از سرریز شدن سینک نیز جلوگیری می‌شود.

راحتی کاربری

کاربری شیر چشمی‌ به دلیل اتوماتیک بودن، بسیار راحت است و برای کسانی که در باز کردن دستی شیر ناتوان هستند، بهترین گزینه به شمار می‎‌رود.

انواع دوش حمام

امیدوارم مطلب توضیح شیر جشمی چیست برای شما کامل بوده باشد در صورت داشتن هرگونه سوال و یا نظری برای ما کامنت بگذارید تا در اسرع وقت پاسخگوی شما باشیم.

نظرات (2)

  1. با سپاس از مطلب کاملتان در زمینه شیر چشمی چیست. فروشگاه شما این مدل شیر را به فروش نمیرساند؟

    1. با تشکر از نظر شما دوست عزیز. در حال حاضر در سایت محصولات روشویی کابینتی بارگذاری شده است هنوز شیرآلات شروع به بارگذاری نشده است.

یک نظر بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. همه فیلدها الزامی است.